هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف
هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف
به این مطلب امتیاز دهید

هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف
به این مطلب امتیاز دهید

داشتن دیدی واضح و روشن از مسیر و هدف گذاری برای رسیدن به اهداف ضرورتی مهم و حیاتی برای کسب موفقیت است. با سایت مدیران اویپ همراه شوید.

بررسی ها نشان میدهند که اگر به درستی نمیدانید که چه میکنید و هدفتان از ادامه ی کاری که مشغول به آن هستید مشخص نیست برانگیختن انگیزه برای رشد و پیشرفت بسیار سخت میشود. امروزه مشخص شده است که یکی از اصلی ترین دلایل در این زمینه و خصوصا نداشتن یک افق ذهنی از آینده ی کاری مربوط به عدم هدف گذاری و داشتن انگیزه برای پیشرفت در زندگی است. “رابرت برالت” به عنوان یکی از موفق ترین افراد در زمینه ی انگیزه بخش بودن و دادن ایده های نو به مردم معتقد است که نرسیدن ما به اهدافمان نه به خاطر موانع موجود در مسیر بلکه بدلیل تلاش برای داشتن دیدی واضح و کاملا روشن از مسیر موفقیت است.

منظور از این جمله بیش از هرچیز بر این مسئله است که دلیل اصلی در کوچک کردن اهداف و آنچه که بدنیال آن هستیم نه به خاطر سختی های مسیر موفقیت بلکه بیشتر به این دلیل است که از کاوش در مسیری که انتهای آنرا به درستی نمیبینیم وحشت داریم.

روانشانسان و افراد فعال در این زمینه چندین هدف گذاری بسیار مهم و حیاتی را معرفی کرده اند که رعایت آنها میتواند کمک بزرگی به رشد ذهنی و فکری در مسیر رسیدن به اهداف باشد.

هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف

هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف

۱- ناشناخته ها را در آغوش بگیرید

تقریبا ۹۰% مردم هرچیز ناشناخته ای را ترسناک و ناامن میبینند و این درحالی است که آن ۱۰% باقیمانده حتی با وجود احساس ناامنی و ترس در صورت لزوم خود را به این ریسک و مسیر میسپارند و در کمال تعجب همین افراد هستند که معمولا موفق ترین های جامعه را تشکیل میدهند.

بررسی ها نشان میدهند که با افزایش سن این حس ناامنی و وحشت نیز افزایش میابد و اصولا این افراد جوان و پرانرژی هستند که اقدام به تلاش برای کشف و جستجو در ناشناخته ها را درخود میبینند. اما در همین تحقیقات مشخص شده است که جدا از فاکتور سن افرادی که از زندگی و خصوصا کسب و کار خود رضایت بالاتری دارند توان ریسک بیشتری نیز از خودنشان میدهند!. در واقع این مسئله که اگر چیزی برای از دست دادن ندارید ترسی نیز نخواهید داشت تا حدود زیادی نادرست است و در زمینه ی کسب و کار اصولا افرادی که رضایت بالاتر و ذهنی روشن تر دارند موفق میشوند.

بر اساس مفهوم مشهوری، اگر میخواهید پیشرفت کنید باید ریسک درک و شناختن ناشناخته ها را نیز به جان بخرید.

۲- به سرعت به وضوح ذهنی برسید

هدف گذاری ساده است، اگر میخواهید به موفقیت و بزرگی برسید، مسیر نامشخص و نامعلوم است. بسیاری وارد این مسیر میشوند اما به دلیل ابهام و نامشخص بودن انتهای آن در میانه ی راه همه چیز را رها میکنند. به طور کلی چنین چیزی برای همه ی افراد اتفاق میوفتد و بهترین راه تلاش برای رسیدن به افقی روشن از مسیر است.

توصیف چنین مسئله ای کاملا ساده است. برای مثال فرض کنید که میخواهید مسیری ۵۰ کیلومتری را طی کنید و هم اکنون در اولین کیلومتر از این راه هستید. برای ناامید نشدن و بازنماندن از مسیر به واسطه ی نامشخص بودن مقصد سعی کنید برای خود نشانه های خاصی قرار دهید و از زیبایی ها استفاده کرده و از سختی ها تجربه بگیرید. دنیای کسب و کار دقیقا مانند همین مسیر است و اگر از لذتها و تجریبات استفاده نکنید سریع تر از چیزی که فکر میکنید پا پس خواهید کشید.

سعی کنید به مرور برای خود دیدگاهی روشن از آنچه که میخواهید ترسیم کنید و از مشکلات و ناامنی های پیش روی خودتان نهراسید.

۳- با هدف بیاموزید

بسیاری راه حل ها و پاسخ های کسب و کار و زندگی خود را در دستان دیگران میجوییند. هیچ و دقیقا هیچ کس در دنیا نمیتواند به خوبی شما برایتان تصمیم گرفته و شما را راهنمایی کند. تنها شما هستید که میتوانید مسیر و جهت تمرینات و تلاشهایتان را مشخص کنید و باید این کار را به شکلی انجام دهید که بیشترین هم جهتی را با اهداف شما داشته باشد. هدف گذاری علمی و منطقی در این زمینه میتواند کمک بسزایی به شما در موفقیت کند. دقیقا مانند یک مشاور و راهنما هدف گذاری کنید و اهداف و نیازهایتان را به درستی و به شکلی واضح و منطقی مشخص کنید چراکه هرچه دید شما از خودتان واضح تر باشد سریع تر مسیر موفقیت را خواهید شناخت.

از امروز مانند یک مشاور با خودتان برخورد کنید و هرآنچه که میخواهید انجام دهید را با تحلیلی دقیق و منطقی حلاجی کنید.

۴- نحوه ی یادگیری خود را متمرکز کنید

هدف گذاری در سبک یادگیری یکی از مهم ترین اصول اولیه در شروع این کار است. اگر میخواهید مطلب جدیدی را بیاموزید باید برنامه ی مشخصی برای این کار داشته باشید چراکه این کار وقت بسیاری از شما خواهد گرفت و اگر نتوانید به درستی از نتایج آن بهره مند شوید تنها زمان خود را از دست داده اید.

بر این اساس سبکی از یادگیری به نام “یادگیری بر اساس محتوا” وجود دارد که در بیشتر دانشگاه های دنیا و خصوصا برای یادگیری یک مفهوم جدید مورد استفاده قرار میگیرد. این سبک به شکل زیر است:

  • مفهوم را بیاموزید
  • تمرین کنید و از آنچه یادگرفته اید در دنیای واقعی بهره ببرید
  • از راهنما و مربی استفاده کنید
  • این مراحل را تا زمان تسلط ادامه دهید

روش بالا یکی از مهم ترین روش ها برای یادگیری و آموختن مفاهیم نو است که میتواند کمک بسزایی به شما در پوشش شکاف ها و مشکلات فنی و دانشتان بکند و مانند هرکاری اساس و اصل اساسی در این کار داشتن پشتکار و ناامید نشدن است.

۵- آنچه آموخته اید به کار ببندید

حقیقت این است که آموختن یک مفهوم و دانش جدید باید موجب تغییر در رفتار و زندگی شما شود. به بیانی دیگر اگر واقعا چیزی را یادگرفته اید باید آنرا در دنیای واقعی به کار برید و مشخصا اگر چنین اتفاق نیوفتد هرچه قدر هم دانش و علم شما مهم و اساسی باشد فراگیری و یادگیری آن بیهوده خواهد بود.

بکار بردن آنچه که میدانید در زندگی کمک بزرگی به روشن شدن مسیر موفقیت و مقصد خواهد کرد و تجربیاتی که شما از این دانش و تلاش بدست میاورید مسئله ای بسیار مهم و کاربردی است.

اگر پس فراگیری هر مطلب و موضوع جدیدی و خصوصا زمانی که احساس میکنید بر آن مطلب تسلط دارید از بکار بردن آن در کسب و کارتان امتنا کنید و اینکه نتوانید آنگونه که باید از مفاهیم جدیدی که کسب کرده اید بهره ببرید به مرور متوجه خواهید شد که فرقی بین دانستن و ندانستن آن وجود ندارد.

۶- راهنما و معلم بگیرید

زمانی که یک دانش آموز آماده است معلم ظاهر میشود و زمانی که دانش آموز در اوج آمادگی است معلم ناپدید میشود!

هرکسی برای یادگیری وآموختن نیاز به راهنما و معلم دارد. در دنیای مدرن امروز معلم و راهنما مفهوم سنتی خود را از دست داده است و این معلم میتواند یک کتاب، یک کانال آموزشی و هرچیز دیگری باشد.

از بزرگترین فواید داشتن یک راهنما کاهش زمان نیاز به یادگیری و تجربه است. بدون داشتن یک راهنما و معلم این امکان وجود دارد که برای یادگیری هرچیز جدیدی مجبور به تجربه شویم که بسیاری از این تجربیات میتوانند ناخوشایند باشند. دنیای کسب و کار دنیای تجربه است و متاسفانه تجربیات کسب و کار گاها میتوانند بسیار کوبنده باشند.

از یک راهنما و شخصی با دانش و با تجربه در مسیر حرکت خود به سمت اهدافتان استفاده کنید و فراموش نکنید در هدف گذاری های شما مشورت باید جایگاهی ویژه داشته باشد.

هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف

هدف گذاری های لازم برای رسیدن به اهداف

۷- تا زمان ناخودآگاه شدن تکرار کنید

تمرین یکی از راه های یادگیری نیست، بلکه تنها راه یادگیری است. هرآنچه که برای موفقیت در کسب و کار آموخته اید باید تکرار کنید و منظور از تکرار یک پیگیری و استمرار طولانی تا زمانی است که یک مهفوم خاص ملکه ی ذهن شما شود.

اگر یک مدیر هستید باید بتوانید دانش و علم خود را برای رسیدن به موفقیت به کارمندان خود منتقل کنید و این کار تنها با تسلط خود شما بر اصول و زیر و بم دنیای کسب و کار ممکن است که مانند هر کار دیگری اصلی ترین راه برای رسیدن به این مهم تمرین و تمرین و تمرین است.

۸- هدف و زمان را تعیین کنید

پس از رسیدن به دیدی مشخص از مسیر موفقیت و تعیین میزان انرژی و وقتی که میخواهید در راه این مهم بکار برید نوبت به تعیین زمان لازم برای موفقیت میرسد. اصل مهم در این زمینه این مسئله است که خود را در فشار شدید قرار ندهید اما طوری برنامه ریزی کنید که همواره در فکر کسب موفقیت و طی کردن مسیر آن باشید.

کسب و کار دنیایی پرفراز و نشیب است و نباید با فرض مسیری راحت و پر از ایستگاه قدم در آن بگذارید. همواره شرایطی را برای خود در نظر بگیرید که باید بیشترین انرژی و سختی را برای طی کردن مسیر موفقیت طی کنید چراکه چنین طرز فکری از غافلگیری شما جلوگیری خواهد کرد.

“بابی فیشر” به عنوان یکی از نوابغ شطرنج تاریخ از همین روش برای رسیدن به پیروزی های خود استفاده میکرد، او در برابر رقبا زمان مشخصی را در ذهن خود برای پیروی تعیین میکرد و تمام تلاش و انرژی خود را برای شکست حریفان در این زمان به کار میبست و همین مسئله موجب میشد که حتی اگر موفق به شکست حریفان در زمان مشخص شده نشود هرگز در عامل غافلگیری گرفتار نگردد. دنیای کسب و کار نیز تا حد زیادی به همین منوال است، باید استراتژی، هدف گذاری، دانش و نیاز به پیروزی را همزمان با هم داشت.

۹- پیگیری و پاسخگویی

پیگیری چیزی است که آگاهی را ایجاد میکند و گزارش کردن پاسخ گویی را به همراه خواهد داشت. یک مدیر و یا کارمند شاغل در کسب و کار باید هر روزه رفتار و اعمال خود را پیگیری کند و مطمئن باشید اگر چنین کاری را انجام نمیدهید بسیاری از نکات ریز اما مهم را از دست خواهید داد. بررسی های روانشناسی نشان میدهند که این کار یکی از مهم ترین قدم ها در رسیدن به خودآگاهی است و زمانی که شما به خودآگاهی برسید تمام دانش و تجربیاتتان را در مسیری که برای موفقیت یافته اید بکار خواهید بست.

پیگیری کردن یکی از مهم ترین اصول کسب و کار در رسیدن به یک خودآگاهی نسبی از آنچه که هستید میباشد. زمانی که شما پیگیر درخواست ها و تلاش های خودتان برای رسیدن به موفقیت هستید به مرور به این مسئله آگاه خواهید شد که هر کاری سختی و عواقب خود را دارد و نباید به راحتی دست از کار کشید.

در سمت دیگر اما پاسخگویی قرار داد که این موضوع نیز نسبتا دو طرفه است. اگر به کسی درمورد کارهایتان گزارش دهید به طور خودکار تلاش شما برای بهبود شرایط افزایش خواهد یافت. این موضوع برای مدیران نیز برقرار است و آنها نیز باید با خودشان در تمام زمینه ها رقابت کنند و در واقع بیانگر این مفهوم باشند که هیچ دو روزی از زندگی نباید مشابه یکدیگر باشد که این مسئله در دنیای کسب و کار فاصله ی پیروزی و درجا زدن را مشخص میکند.

جمع بندی

هدف گذاری برای رسیدن به اهداف مسئله ای نسبی است که بیش از هرچیز به علایق و میزان تلاش شما بستگی دارد. اگر فکر میکنید که میتواند بدون ناامیدی و برای مدت ها و با پشتکار فراوان به کار و کسب دانش بپردازید دنیای کسب و کار میتواند سکوی پرتاب شما به سوی موفقت باشد.

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید