مدیریت زمان در کسب و کار

استفاده ی درست از زمان پایه و اساس ترقی و رشد است. برنامه ریزی و آینده نگری همگی تحت پرچم مدیریت زمان اجرا میشوند و اگر بتوانید بدرستی زمان خود را مدیریت کنید موفقیت نزدیک تر خواهد شد. با ما همراه شوید.

با وجود اینکه کنترل زمان در دست ما نیست اما مدیریت آن با روش های اصولی انتخابی کاملا آگاهانه است. دنیای امروز دنیای سرعت و دقت عمل است و این خصوصیات در بازار کسب و کار به شکلی بسیار قوی تر خود را نشان میدهد. حقیقت این است که اگر میخواهید به موفقیت برسید باید از تفریحات و آسایش خود در بسیاری از موارد برای مدتی خاص کم کنید. هدف مند کردن زمان و مدیریت آگاهانه ی آن شاید در ابتدا سخت و طاقت فرسا باشد اما پس از مدتی به عادتی تبدیل میشود که قدردان آن خواهید بود. مدیریت زمان در کسب و کار میتواند کلید طلایی شما برای رسیدن هرچه سریع تر به بازده و درامد باشد.

اما چگونه باید زمان را مدیریت کرد و چگونه باید از از دست رفتن آن جلوگیری کرد؟

1- قورباغه را قورت دهید

جمله ی قورباغه را قورت دهید جمله ای بسیار آشناست که با وجود آنکه اکثر ما از معنای آن آگاهی داریم در اجرای آن تلاش چندانی نمیکنیم. در دنیای کسب و کار امروز اجرای سخت ترین و مهم ترین کارها زمانی که حداکثر انرژی بین شما و همکارانتان در جریان است مهم ترین مسئله ای است که باید رعایت کنید، به این معنی که حداکثر سعی خود را به عنوان یک مدیر و یا کارمند در این مسیر بگذارید که امور اصلی در ساعاتی که انرژی و اشتیاق کاری در بالاترین سطح است انجام شود.

جالب است بدانید بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا ساعات اولیه روز را به حل مشکلات و ایده پردازی اختصاص میدهند. در این کمپانی ها و شرکت ها در ساعات اولیه ی کار اعضای تیم در جلساتی اقدام به همفکری و ایده پردازی برای حل مشکلات به بهترین روش ممکن میکنند ودر انتهای روز نیز در جلسه ای مختصر اقدام به بررسی و بازده کاری میکنند.

مدیریت زمان در کسب و کار
مدیریت زمان در کسب و کار

2- لیستی از آینده تهیه کنید

اگر امروز مشکلی را مشاهده میکنید که نیاز به حل شدن دارد، اگر نکته ی خاصی به ذهنتان رسیده که باید رعایت شود و اگر میخواهید نکته ی مهمی را انتقال دهید ذهن خود را مشغول نکنید و بلافاصله همه ی این مطالب را در دفترچه یادداشتی بنویسید. در کسب کار امروز هر لحظه حیاتی و مهم است و شما با تهیه ی لیستی از کارهایی که باید انجام دهید در واقع قدم در آینده گذاشته اید. مدیریت زمان به این شکل شما را چندین قدم به پیش خواهد برد.

یک مدیر خوب و آینده نگر باید سعی کند که در آینده قدم بزند! این قدم زدن در آینده تنها با مدیریت اصولی زمان بدست خواهد آمد. لیستی از کار های مهمی که باید برای روزها و حتی ماه های آینده انجام دهید تهیه کنید، به کارکنان خود نیز چنین لیستی را ارائه دهید و از آنها بخواهید کارهایی که باید در آینده انجام دهند را به همین شکل یادداشت کنند. درنهایت چیزی که خواهید داشت بینشی روشن از افق کاری شرکت شماست.

3- استراحت کنید

محققین معتقدند که روش درست کار و مطالعه به شکل 1.5 ساعت کار و یک ربع استراحت است. این روش در بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا اجرا میشود. استراحت های کوتاه مدت در حین کار علاوه بر افزایش انرژی موجب میشود که بتوان راه حل های جدیدی در همان فواصل زمانی بدست آورد.

ایلان ماسک به عنوان یکی از بزرگترین کارآفرینان تاریخ در یک جلسه ی عمومی مثال بسیار جالبی در این مورد را برای کارکنان شرکت اسپیس ایکس مطرح کرد. بر این اساس پس از ارسال تلسکوپ هابل به فضا نقص فنی کوچکی در تصاویر ارسالی وجود داشت که روش دقیقی برای حل آن مشخص نبود. تیم کاری ناسا پس از چندین روز تلاش و ایده پردازی در نهایت در یکی از وقت های استراحت خود موفق به حل آن شد.

منظور از این مطلب این مسئله است که اگر میخواهید به سختی کار کنید با مدیریت دقیق زمان و میتوانید زمان های استراحت خود را نیز به یک باشگاه کاری و فکری تبدیل کنید.

مدیریت زمان در کسب و کار
مدیریت زمان در کسب و کار

4- نتیجه گیری کنید

مدیریت زمان به شکل درست باید در نهایت نتیجه ای مشخص را به شما ارائه دهد. با رعایت اصول توصیف شده در زمینه ی مدیریت زمان در کسب و کار باید انتظار داشت که پس از مدتی علاوه بر افزایش راندمان کاری میزان درامد نیز افزایش پیدا کند. سعی کنید با تعیین یک دوره ی زمانی خاص اقدام به یادداشت و بررسی تمام نکات در آن دوره ی زمانی کنید و در پایان هردوره و در یک جلسه با بقیه ی اعضای گروه خود اقدام به بررسی نتایج کنید. بررسی نتایج میتواند دید روشنی از کمبودها و قوت ها به شما ارائه دهد و فراموش نکنید که با تلاش، برنامه ریزی و مدیریت زمان میتوانید کمبود ها را به قوت و قوت ها را به قدرت تبدیل کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *