هر آنچه که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید
هر آنچه که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید
5 (100%) 2 votes

هر آنچه که قبل از راه اندازی کسب و کار باید بدانید
۵ (۱۰۰%) ۲ votes

ایا تا به حال فکر کردید در کدام  دسته از افرادی که میخواهند کسب و کار راه اندازی کنند قرار دارید؟

ایا تا به حال برای شما این سوال پیش امده که برای تبدیل ایده خود به کسب و کار باید چه مراحلی را  طی کنید ؟

یا برای راه اندازی کسب و کارتان با استفاده از امکانات و منابع مالی خود باید از کجا شروع کرد؟

ایا  امکانات لازم را دارید و فقط به دنبال یک ایده پرداز برای کسب و کار خود میگردید؟

اگر هر یک از سوال های فوق براتون پیش امده با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ خود را بگیرد

دانسته های ضروری قبل از راه اندازی کسب و کار

 

ما در این مقاله سوالاتی برای شما طراحی و تهیه کردیم که به شما به شدت در مسیر راه اندازی کسب و کار تان کمکتان خواهد کرد

پس اگر هنوز کسب و کار خود را راه اندازی نکرده اید این مقاله را از دست ندهید

من تمامی کسانی که میخواهد یک کسب و کار را راه اندازی کنند و دلیل خوبی برای راه اندازی آن دارند را به سه دسته تقسیم میکنم :

دارندگان ایده برای راه اندازی کسب و کار :

دارندگان ایده و ایده پردازان

 

این دسته از افراد ایده ای برای شروع یک کسب و کار موفق را در ذهنشان دارند آن ها بسیار علاقه مند به ایده خود هستند وحتی برخی از آنان تصور می کنند که ایده شان بهترین ایده ممکن است .

اگر شما جزو دسته دارندگان ایده برای راه اندازی کسب و کار هستید  برای شروع تجارت خود باید مراحل تبدیل ایده به کسب و کار را که در زیر امده با دقت مطالعه کنید

مراحل تبدیل ایده به کسب و کار:

مراحل تبدیل ایده به کسب و کار

 

برای تبدیل ایده خود به کسب و کار باید سه مرحله زیر را با دقت بخوانید و به سوالات کامل پاسخ دهید و اگر پاسخ سوالات را نیافتید این قسمت را دوباره مطالعه کنید و اگر بازهم موفق به پاسخ به سوالات نشدید با ما تماس بگیرد

۱-  با هم بنیانگذار یا بدون هم بنیانگذار مسئله این است :

همان طور که می دانید داشتن هم بنیانگذار نقش  بسیار کلیدی در ایجاد و توسعه یک کسب وکار دارد به طوری که سرنوشت بسیاری از کسب وکار ها به خاطر وجود یک شریک دچار تغییر و تحول شده است

این تغییر و تحول ها می توانند مثبت و منفی باشند و دقیقا نتیجه این تغییر و تحول در دستان شماست .

شما با یک انتخاب به ظاهر بی اهمیت می توانید مسیر و مقصود کسب وکار خود را تغییر دهید

 می توانید با انتخاب اشتباه یک هم بنیانگذار وسیله ی  شکست کسب وکارتان را فراهم کند

 و یا با یک انتخاب درست می توانید موفقیت کسب وکار تان را تضمین کنید

برای یک انتخاب درست دو عامل می تواند به شما بسیار کمک کند

  1. خودشناسی
  2. شناخت و شخصیت شناسی هم بنیانگذار انتخابیان

این دو عامل می توانند تا حد بسیاری به شما کمک کنند تا تصمیمی درست بگیرید و انتخابی مناسب داشته باشید

ولی هیچگاه نمی توانند به شما تضمینی برای یک انتخاب مناسب دهند

داشتن و نداشتن یک هم بنیانگذار کاملا به شخصیت و شرایط شما بستگی دارد و هیچ کس به خوبی شما نمی تواند تشخیص دهید که این موضوع به صلاح کسب وکارتان است یا نه ؟

بسیاری از کارافرینان موفق نظرات متفاوتی در باره داشتن هم بنیانگذار (شریک) دارند

به طور مثال :

نمونه از کسب و کارهای توسعه یافته بدون شریک شرکت فرش عظیم زاده هست این کارآفرین فوق موفق در باره شریک و هم بنیان گذار می گوید:

من شریک ندارم  هیچگاه تا به حال  نداشته ام و نخواهم داشت . اگر شریک خوب بود خدا برای خودش شریک میگرفت .

 

کار افرین بدون هم بنیانگذار

 

و نمونه  ای  دیگر از کسب و کار های فوق موفق و توسعه با هم بنیان گذار شرکت معروف اپل هست این شرکت با سه هم بنیان گذار شروع به کار کرد ولی این مطلب هم مهم است که در زمان تاسیس اپل تخصص و توانایی شرکایش مکمل هم بود نه مانند هم.

شرکت اپل دارای چندین هم بنیانگذار است

 

این انتخاب شماست که کدام گزینه را انتخاب کنید  جالب است بدانید جوامع استارتاپی نیز بر داشتن یک هم بنیانگذار تاکید دارند

در مرحله اول تبدیل ایده خود به کسب و کار  باید به عنوان یک صاحب ایده به خوبی شرایط خود را بررسی کنید و سپس به سوالات زیر پاسخ دهید

۱-آیا می توانید در زمان شروع کارتان به تنهایی و بدون شریک تا یک بازه شش ماهه از پس کسب و کار خود بر بیایید؟

۲-آیا می توانید زمان بسیاری را برای جبران یک هم بنیانگذار (شریک ) بگذارید ؟

۳-آیا روحیه تان با داشتن یک شریک سازگار است ؟

۴-از هم بنیانگذار خود چه انتظاراتی دارید ؟ قرار است چه کارهایی را به او واگذار کنید ؟ آیا می توانید آن کار ها با استخدام فردی پیش ببرید؟

۵-آیا هم بنیانگذار انتخابی تان مکمل تان است ؟ آیا می تواند نقاط ضعف شما در کسب وکار را جبران کند ؟

در این مرحله هیچ چیز به اندازه خودشناسی ،واقع بینی و صداقت نمی تواند به شما کمک کند

۲-  بررسی ایده ی  کسب و کار :

بررسی ایده

 

همان طور که درباره صاحبان ایده گفتیم انها عاشق ایده های خود هستند زیرا آن ها را خلق کرده اند .

حس ایده پردازان به ایده خود مانند حس مادر به  فرزندش است

اگر شما هم خالق یک ایده برای راه اندازی کسب و کار هستید این احتمال وجود دارد دیدی غیر منطقی نسبت به ایده خود داشته باشید و به اشتباه تصور کنید ایده تان بهترین ایده ممکن در تجارت مد نظرتان است

برای اینکه دیدی منطقی نسبت به ایده خود پیدا کنند و از با ارزش بودن ایده تان اطمینان حاصل کنید  باید قبل از سرمایه گذاری (صرف هزینه ، انرژی و زمان) بر روی ایده خود آن را آزمایش کنید و یا با پرسیدن پرسش های صحیح از مشتریان احتمالی خود ارزش ایده تان را به دست آورید .

۳- بررسی و تامین نیرو و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار :

در این مرحله شما وقتی از جواب دادن ایده خود مطمئن شدید باید به سراغ بررسی و تامین امکاناتی که برای راه اندازی آن کسب و کار نیاز دارید بروید

یک کارآفرین حرفه ای در هر بازه ای از زمان باید به خوبی بداند که کسب و کارش به چه امکانات و منابعی  نیاز دارد و از چه طریقی  می تواند آن ها را تامین کند

همیشه تامین نیرو و امکانات نیازمند خرج کردن پول نیست

راه ها و استراتژی های بسیاری برای تامین امکانات و منابع وجود دارد که هر کدام بسته به شرایط و استراتژی کسب و کارتان قابل استفاده است

از این استراتژی ها می توان به انجام کاری در قبال گرفتن امکانات ،جوایز مسابقات استارتاپی و تامین سرمایه از یک سرمایه گذار فرشته اشاره کرد

متخصص فناوری و یا دارندگان امکانات خاص برای شروع کسب و کار:

متخصصان فناوری و امکانات برای شروع کسب و کار

 

گروه دیگری از افرادی که می خواهد کسب و کار خود را راه اندازی کنند متخصصان فناوری مانند برنامه ‌نویسان و یا دارندگان امکانات مانند هاستینگ ها و دیتاسنتر ها هستند .

این افراد با بررسی ها و نیاز سنجی هایی  که می کنند متوجه می شوند امکانات و یا تخصص ایجاد یک کسب و کار را در یک زمینه خاص دارند

ولی هیچ ایده ای ندارند که چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کنند و به دنبال پیدا کردن یک ایده یا یک ایده پرداز  برای راه شروع تجارت خود هستند

اگر شما جز این دسته هستید خبر خوب این است که در ادامه به شما توضیح می دهیم چگونه میتوانید به ایده یا ایده پرداز مورد نیاز خود دست یابید

۱- بررسی امکانات و پتانسیل های موجود برای ایجاد یک کسب و کار:

در گام نخست شما باید تمامی پتانسیل های موجود در خود و یا در سازمانتان را به خوبی در نظر بگیرند و آن ها را  بررسی کنید . در ابتدا فهرستی از تمامی امکاناتی که در اختیار دارید تهیه کنید

سپس آن ها را بررسی کنید و ببیند با کدامیک از آن ها می توانید  کسب و کاری قدرتمند ایجاد کنید

شناخت صحیح امکانات و تجهیزات موجود به کارآفرین این اجازه را می دهد که بتواند از آن ها بهترین استفاده را در ایده خود بکند و کسب و کاری  قدرتمند را ایجاد کند

۲- انتخاب هوشمندانه حوزه کسب و کار:

برای انتخاب هوشمندانه حوزه کاری خود این سه نکته را در نظر بگیرید :

۱-علاقه  به کسب و کار:

علاقه به حوزه کسب و کار

 

حوزه ای را انتخاب کنید که در آن علاوه بر وجود امکانات و پتانسیل ها، علاقه بسیاری به آن داشته باشید

علاقه مانند بنزین برای  یک کسب و کار عمل می کند

بدون علاقه به حوزه تجارت خود  شما نمی توانید آن نتیجه ای را که  می خواهید بگیرید زیرا در هر کسب و کاری روزهای خوب و بد فراوانی وجود دارد اگر به حوزه انتخابی خود علاقه مند نباشید خیلی سریع از کسب و کار خود دلسرد می شوید و به احتمال زیاد دیگر آن را ادامه نمی دهید

۲-استفاده از استعدادها و امکانات موجود   :

استفاده از امکانات راز موفقیت کسب و کار ها است

در انتخاب حوزه کاری خود به این نکته توجه داشته باشید که شما در کدام حوزه می توانید از استعداد ها ، امکانات و روابط خود به خوبی استفاده کنید

به کار گرفتن استعدادها و استفاده از  امکانات در کسب وکار بسیار شانس موفقیت را افزایش می دهد .

متاسفانه  بسیاری از رسانه ها برای آن که  مقالات شان هیجان انگیز تر و پر طرفدار تر شود اهمیت استعداد و امکانات را کاملا از مقالات شان حذف کرده اند

ولی تاثیر بسیار زیاد امکانات و استعداد در موفقیت یک حقیقت است که اگر کسی آن را باور کند و با خود صادق باشد می تواند به موفقیت های بسیار بزرگی دست پیدا کند

۳- شناخت بازار هدف کسب و کارتان :

شناخت بازار هدف کسب و کار

 

بازار هدف برای ایجاد یک کسب و کار از اهمیت ویژه ای برخورد دار است

زیرا تعیین کننده نهایی موفقیت شما در کسب و کار تان است به عبارتی دیگر

یکی از عوامل اصلی تعیین کننده موفقیت درکسب و کار شناخت درست بازار هدف است

هر چه شما بازار هدف خود بهتر و عمیق تر بشناسید موفقیت خود را بیشتر تضمین می کنید

شما باید بازار هدفی را انتخاب کنید که پتانسیل محصولات شما را در زمینه های مختلف از جمله قیمت را داشته باشد

به طور مثال :

شما هرگز نمی توانید ساعتی با قیمت ۱میلیارد برای بازار هدف دانشجویان و سربازان تولید کنید

یا اینکه شما هرگز نمی توانید برای مدیران سطح یک کشور قاب موبایل عروسکی تولید کنید

شناخت کامل و دقیق بازار هدف به شما کمک می کند رفتار مشتری های خود را در زمینه های مختلف پیش بینی کنید و محصولات‌‌تان را براساس همان رفتار ها عرضه کنید

بعد از بررسی امکانات و بازار هدفتان و همچنین  شناخت علاقه خود وقت ان رسیده که ایده خود را پیدا و انتخاب کنید

۴- انتخاب هوشمندانه ایده برای راه اندازی کسب و کار :

 

انتخاب هوشمندانه ایده

شما باید در این مرحله بر اساس حوزه ای که انتخاب کردید  ایده خود را بسازید و یا آن را انتخاب کنید

برای انتخاب و استفاده از یک ایده سه راهکار وجود دارد:

۱-  خلق ایده برای کسب و کار مد نظرتان :

شما می توانید با توجه به حوزه ای که انتخاب کردید یک ایده خوب را خلق کنید

برای ساخت و انتخاب یک ایده هوشمندانه باید با اصول آن آشنا باشید ساخت یک ایده از اهمیت بسیاری برخورد دار است

زیرا یک ایده خوب و هوشمندانه بنیه اصلی یک کسب و کار است .

یک ایده ضعیف شانس موفقیت کسب و کار را به شدت پایین می آورد

البته چندین کسب و کار موفق وجود دارند که ایده های ضعیفی داشته اند فعلا آن ها را نادیده میگیریم

شما باید در خلق و یا انتخاب  یک ایده  هوشمندا نه و خوب به دو دسته از ساختارها توجه کنید :

  • ساختارهای اصلی ایده
  • ساختارهای فرعی ایده

این دو عنصر کمک می کنند تا شما بتوانید ایده ای قدرتمند و هوشمند را خلق کنید :

ساختارهای اصلی یک ایده :

ساختارهای اصلی یک ایده بسیار مهم و ضروری هستند به طوری که اگر از آنها در ایده پردازی خود غافل شوید احتمال شکستتان را بسیار زیاد می کنید

این ساختار ها عبارتند از :

اجزای سازنده یک ایده

 

۱- مشتریانی که در  بازار هدفتان قرار دارند:

تا اینجا شما بازار هدفتان را پیدا کردید و الان برای ساختن ایده خود باید مشتریان کسب و کارتان را انتخاب کنید و بررسی کنید تا مشکلات کلیدی ان ها را پیدا کنید

در ادامه راهکار های مختلفی را برایتان عنوان کرده ایم تا بتوانید در خلق ارزش برای مشتریان خود موفق تر عمل کنید

۱-انتخاب مشتریان هدف :

شما باید قبل از شروع خلق یک ایده  به خوبی بررسی کنید و یک دسته ی خاص از مشتریان را در نظر بگیرید

توجه داشته باشید هرچه دسته مشتریان شما محدودتر باشد شما می توانید بهتر روی آن ها تمرکز کنید و موفق تر عمل کنید

۲-بررسی و شناسایی خصوصیات مشتریان :

شما بعد از انتخاب گروه مشتریان بازار هدف خود باید به خوبی تمام رفتار های مشتریان خود را بررسی کنید و آن ها را آنالیز و دسته بندی کنید

باور کنید حتی کوچکترین چیزها و کم اهمیت ترین موارد می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا کند

به طور مثال : تغذیه مشتریان بازار هدف شما ، ساعات کاری آن ها ، میزان درآمد آن ها می تواند اطلاعات بسیار ارزنده ای برای شما باشد

۳-پیدا کردن یک مشکل :

بعد از آن که رفتارهای مشتریان بازار هدف کسب و کار خود را به خوبی بررسی کردید

باید به دنبال یک دغدغه مهم و یک مشکلی کلیدی  در زندگی آن ها باشید

حتما از خودتان می پرسید یک مشکل کلیدی چه ویژگی هایی دارد

یک مشکل کلیدی دارای دو ویژگی مهم است

پیدا کردن مشکل کلیدی

 

که ان دو عبارتند از :

۱-مشکل واقعاً وجود داشته باشد :

بسیاری از اوقات ما دیدگاه اشتباهی نسبت به مشکلات مشتریان بازار هدف مان پیدا می کنیم

ما با در نظر گرفتن سبک زندگی خود مشکلاتی را در زندگی مشتریان هدف مان پیدا میکنیم که در اصل وجود خارجی ندارند و فقط یک تصور در ذهن ما هستند

۲-مشکل ارزش حل کردن را داشته باشد :

بسیاری از اوقات ما مشکل را درست تشخیص می دهیم

ولی آن مشکل زیاد برای مشتریان بازار هدف ما ارزشمند نیست که حاضر باشند برای راه حل آن مشکل هزینه پرداخت کنند

پس در هنگام پیدا کردن مشکل مخاطب هدف خود به این نکته توجه داشته باشید مشکلی را که در نظر گرفتید ارزش حل کردن را از دید مشتری تان داشته باشد

یادتان نرود که دیدگاه شما  در مورد میزان اهمیت آن مشکل مهم نیست و فقط دیدگاه مشتری مهم است

۴- پیدا کردن راه حل مناسب برای مشکل:

بعد از آن که مشکل و دغدغه اصلی مشتریان بازار هدف خود را شناسایی کردید باید رفتار ها و عادت های روزانه مشتریانتان بررسی کنید و ببینید چه راهکاری می توانید برای بهبود آن طراحی کنید

به طور مثال :

فرض کنید مشتریان بازار هدف من مدیران پر مشغله ای هستند که برای یادگیری و ارتقای سطح دانش مدیریتی خودشون وقت مطالعه کتاب های گوناگون را ندارند

من با یک بررسی جامعه در زندگی این افراد متوجه میشوم که این افراد در روز حدود یک ساعت در اتومبیل هستند

پس من میتوانم چکیده مطالب مهم کتاب های بروز دنیا را در پادکست های بیست دقیقه ای به آن ها عرضه کنم

و یا خلاصه کتاب ها را حداکثر در نصب برگه A4 به آن ها ارائه دهم

توجه داشته باشید شما هرچه بیشتر خصوصیات و جزییات مشترک زندگی مشتریان هدفتان را بدانید راهکار بهتری برای آن ها ارایه خواهید کرد و همچنین شانش موفقیتان را بیشتر خواهید کرد  

ممکن است جزییات در ظاهر حائز اهمیت به حساب نیاید ولی آن ها بسیار مهم و کلیدی هستند.

ساختارهای فرعی یک ایده :

 

ساختار و اجزای یک ایده

ساختار های فرعی یک ایده پایه هایی برای رشد یک کسب وکار هستند

اگر در زمان ایده پردازی آن ها را در خلق ایده تان در نظر بگیرید می توانید به سادگی کسب و کارتان را توسعه و رشد دهید

ساختار های فرعی بیشتر برای کسب وکار هایی که دیدی بزرگ برای توسعه دارند کاربرد دارد و تقریبا برای کسب وکار های محلی و کوچک تاثیر خاصی ندارند

این ساختار ها عبارتند از :

۱-دسته خاصی از مشتریان را در نظر بگیرید :

هر چه قدر مشتریان مورد هدف شما محدود تر باشند شما بهتر می توانید روی آن ها تمرکز کنید و کسب و کارتان را براساس خصوصیات رفتاری آن ها تنظیم کنید

مشتریان محدود و تمرکز بر روی انها و خصوصیات‌شان از عوامل پنهان موفقیت یک کسب و کار هستند

مشتریان و بازار هدف

 

بسیاری از کسب و کارهایی که شکست می خورند ایده های بسیار خوبی دارند ، مشکل را به خوبی درک کرده ، راهکار خوبی برای حل مشکل هم ارایه کرده اند ولی به خاطر نداشتن تمرکز بروی حوزه خاصی از مشتری شکست می خورند

زیرا این دسته از کسب و کار ها مشتریانی دارند که در زمینه های مالی ، فکری ، معنوی ، کاری و… با یکدیگر متفاوتند و آن ها نمی توانند محصول و راهکاری تولید کنند که مناسب همه باشند

این سطح گسترده مشتریان علاوه بر کم کردن شانس موفقیت شما کار را هم برای شما بسیار سخت تر می کند

به طور مثال :

شما به راحتی نمی توانید بازخورد خوبی از تبلیغات و بازاریابی خود بگیرید زیرا شناخت  کافی نسبت به مشتریان خود و رفتار آن ها ندارید و نمی دانید برای آن ها چه نوع تبلیغاتی موثر تر و کارآمد تر عمل می کند

اگر بازار هدف مشتریانتان نامحدود هستند حداقل در یک بازه زمانی  روی یک دسته خاصی از ان ها تمرکز کنید و بعد به مرور زمان سطح و دسته آن ها را افزایش دهید

در این موضوع می توانید از استراتژی موفق  دیجی کالا استفاده کنید

۲- ایده  قابلیت رشد و توسعه داشته باشد (توسعه پذیر باشد):

توسعه پذیری یکی از نکاتی ست که اکثر کسانی که یک کسب و کار را راه اندازی می کنند و قدم در راه کارافرینی می گذارند نسبت به آن کاملا بی توجه اند و اهمیت ان را در ابتدای کار درک نمی کنند

اگر رویای یک کسب و کار بزرگ الخصوص  جهانی را در سر دارید

حتما از ابتدای کار به اینکه ایده تان توسعه پذیر است یا نه به خوبی فکر کنید

بسیاری از افراد توانایی و پتانسیل های لازم برای یک ساخت کسب و کار با معیار های جهانی را دارند ولی متاسفانه

ایده و حوزه ای که انتخاب کردند توسعه پذیر نیست و فقط برای محدوده خاص قابل اجراست

من همیشه به شرکت کنند گان کارگاه های آموزشی ام میگویم :

جهانی فکر کن و محلی عمل کن

۲- استفاده از ایده دیگران :

اگر نمی توانید ایده جذاب و هوشمندانه خلق کنید  اصلا نیاز نیست نگران باشید  شما می توانید با فردی که ایده هوشمندی دارد شریک شوید

و با او کسب و کار خود را آغاز کنید

چگونه افراد دارای ایده  را پیدا کنیم ؟

پیدا کردن ایده پردازان

همان طور که بارها و بارها در کارگاه و دوره آموزشی نخبگان کسب و کار گفته ام شما می توانید هر فرد با هر خصوصیاتی را پیدا کنید

برای این کار روش موثری وجود دارد

من سعی میکنم در این قسمت به مراحل پیدا کردن ایده پردازان و متخصصان اشاره کنم

روش شکار برترین ها شامل ۷ مرحله است و شما برای این که بتوانید موفق عمل کنید باید این هفت مرحله را گام به گام پیش بروید و حتما به سوال ها پاسخ دهید

۱-یک برگه را بردارید و دقیقا مشخص کنید دنبال چگونه فردی هستید آن فرد ایده پرداز باید خودش و ایده‌اش  دارای چه ویژگی هایی باشند ؟

۲- سپس چندین بار ویژگی های آن ایده پرداز را برای خود تکرار کنید و بررسی کنید که چنین فردی معمولا در چه جاهایی حضور دارد ؟ آن ها را یاداشت کنید

۳-در وب سایت ها رویداد های مختلف را  بررسی  کنید و به  دنبال رویداد هایی باشید که حدس میزنید صاحبان ایده به ان جا می روند، در آن رویداد ها ثبت نام کنید

توجه داشته باشید در رویداد هایی شرکت کنید که دارای بخش شبکه سازی و معرفی افراد هستند ، شبکه سازی در رویدادها شانس پیدا کردن افراد را بیش از ۱۰ برابر افزایش می دهد

یکی از رویداد هایی که می توانید ایده پردازان خلاق را پیدا کنید رویداد های استارتاپ ویکند است

استارتاپ ویکند به رویدادی میگویند که در اخر هفته برگزار می شود و افراد در پی ساخت یک مدل اولیه کسب و کار هستند هدف این رویداد بیشتر کسب تجربه است تا کارافرینی ولی در بسیاری از موارد افرادی در آن رویداد شرکت می کنند که دارای ایده های بی نظیری هستند

استارت اپ ویکند

 

۴-قبل از شرکت در رویداد با خود تصور کنید ایده پردازی که در پی آن هستید به چه چیزی اهمیت می دهد ؟

چه چیزی برای او جذاب است که پیشنهاد همکاری شما را بپذیرد ؟

شما چه امتیاز یا مزیتی را می توانید برای او ایجاد کنید تا او با شما همکاری کند ؟

۵-در قسمت شبکه سازی رویداد خود را معرفی کنید و بگویید به دنبال جذب ایده و همکاری در حوزه فلان هستم و از مسئول رویداد بخواهید اگر کسی را میشناسد به شما معرفی کند.

۶- بعد از آن که ایده پرداز مورد نظر خود  را پیدا کردید با او درمورد امکانات و خدماتی که دارید با اعتماد به نفس گفتگو کنید

مذاکره با ایده پرداز

اگر همکاری با شما را نپذیرفت و ایده‌اش  را برای شما توضیح نداد خیلی سریع به سراغ شخص دیگری بروید

بسیاری از افراد ایده دارند ولی روحیه و دانش کارافرینی ندارند که کار کردن با ان ها چیزی کم تر شکست نیست…

از کجا تشخیص دهیم ایده‌اش  هوشمندانه است ؟

بعد از آن که با ایده پرداز مورد نظر خود وارد مذاکره شدید

شش نکته کلیدی را در ایده‌اش  بررسی کنید

این شش نکته به شما کمک می کند تا به خوبی تشخیص دهید که آیا ایده ای هوشمند را انتخاب کردید یا نه ؟

شش نکته طلایی در بررسی یک ایده :
  • ایده چه مشکلی را حل می کند :

توجه کنید که آن ایده دقیقا چه مشکلی را حل می کند ؟ آیا آن مشکل ارزش حل کردن را دارد ؟

  • ایده چه راه کاری برای مشکل مشتریان شما ارائه می کند:

بررسی کنید آیا آن راه حل راهکاری مناسب است ؟

آیا راهکاری بهتر برای حل آن مشکل وجود دارد؟

  • بازار هدف ایده کجاست؟ :

چه مقدار شناخت نسبت به بازار هدف آن ایده داریم ؟

مشتریان آن بازار هدف چه کسانی هستند؟

آیا ایده با در نظر گرفتن رفتارهای مشتریان بازار هدف برنامه ریزی شده؟

آیا آن ایده  محدوده خاصی از مشتریان را هدف قرار می دهد ؟

  • آیا آن ایده قابل توسعه است ؟

آیا آن ایده فقط برای محدوده خاصی از جغرافیا کاربرد دارد؟

  • ایده چه میزان امکانات و سرمایه برای تبدیل شدن به کسب و کار نیاز دارد:

آن ایده به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟

آیا ما می توانیم تجهیزات و امکانات آن ایده را تامین کنیم ؟

  • رقبا :

رقبای کلیدی آن ایده چه کسب وکار هایی هستند ؟

این ایده چه مزیتی رقابتی را نسبت به رقبا خلق می کند؟

رقبای کلیدی در چه جایگاهی هستند و چه میزان رشد کرده اند ؟

درنهایت آن ایده را با چند نفر از بهترین متخصصان حوزه کاریتان در میان بگذارید و نظر آن ها را در باره ان ایده بخواهید

نگران دزدیده شده ایده نباشید !

هیچ کس نمی تواند ایده را به خوبی خالق ایده پرورش دهد

۳- (کپی کردن ایده های بین المللی ):

یکی دیگر راه های پیدا کردن ایده برای کسب و کارتان کپی کردن و بومی سازی ایده موفق جهانی در داخل کشور است

تقریبا تمامی استارتاپ ها و کسب وکار فوق موفق کشور ما در حوزه کسب وکارهای انلاین ایده های خود را از این روش بدست آورند ،

به طور مثال :

کسب و کار هایی که نمونه ای از کسب و کار های بین المللی و موفق هستند

  • اسنپ و تپ سی که از سرویس دهنده های تاکسی انلاین هستند مدل بومی شده از اوبر بوده اند
  • آپارات موفق ترین سرویس ویدویی در کشور مدل بومی شده از یوتوب بوده است
  • لنزو یکی از موفق ترین شبکه های اجتماعی تصاویر در کشور مدل بومی شده از اینستاگرام بوده است
  • کافه بازار موفق ترین مارکت اندروید در کشور مدلی بومی شده از گوگل پلی (آندروید مارکت )بوده است

برخلاف تصور بسیاری از افراد این روش منطقی ترین روش برای ساخت یک کسب وکار است زیرا به  شما اطمینان می دهد که این مدل کسب وکار در کشور دیگری به خوبی جواب داده است و فقط شما باید آن را با توجه به نیاز کاربران ایرانی بومی سازی کنید .

توجه داشته باشید در برخی موارد احتمال آن وجود دارد که نیاز مشتریان یک سرویس موفق خارجی با نیاز مشتریان شما در داخل کشور متفاوت باشد

پس قبل از اقدام از نیاز مشتریان و کاربران خود در داخل کشور به خوبی آگاه شوید.

توسعه دهندگانی که میخواهند پیشرفت کنند و با کسب و کار خود جامعه را متحول کنند  :

مطالعه و یاد گیری عادت کار افرین موفق هست

 

اگر میخواهید شروع کنید نه ایده دارید و نه امکانات اصلا نگران نباشید شما هم می توانید در وادی کسب وکار شانسی برای موفقیت داشته باشید  برای موفق شدن باید خود را توسعه دهید

پیشنهاد می کنم بخش زیادی از وقت خود را صرف مطالعه و تماشای دوره های مختلف کسب وکار کنید

بعد از آن با در نظر گرفتن استعدادهایتان بررسی کنید برای چه قسمتی در یک کسب وکار مفید هستید ؟

به عنوان یک کارآفرین چه کاری را بهتر از هر کس دیگری می توانید انجام دهید بروی پاسخ خود به این سوال سرمایه گذاری کنید

پیشنهاد می کنم مقاله راز پنج کارافرین فوق موفق را از دست ندهید که برای شروع کارافرینی به شما دید خیلی خوبی   می دهد

تا می توانید در حوزه ای که توانایی و استعداد دارید سرمایه گذاری (صرف پول ، انرژی ، زمان)کنید

کارآفرینان موفق موفقیت خود را مدیون مطالعه و یادگیری های مدوام خود هستند

در هنگام مطالعه با افرادی که می خواهند یک کسب وکار را راه اندازی کنند شریک شوید ..

کسب موفقیت و پول در این مرحله باید برای شما بی اهمیت باشد …

توجه داشته باشید شما بیشتر از هرچیز به تجربه نیاز دارید

شما باید مفاهیمی که مطالعه می کنید را در عمل اجرا کنید و کاربرد آنان را در عمل ببینید

بعد مدتی  از مطالعه و  فعالیت در یک کسب و کار ایده و یا امکانات به سراغ شما خواهند آمد…

صبور باشید شما در بهترین موقعیت قرار دارید پس تا می توانید از آن استفاده کنید و خود را برای ساخت کسب و کاری  قدرتمند آماده کنید …

admin

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات